ایسنا : تبليغات از طريق تلفن همراه فرصت هاي بسياري را براي شرکت هاي مختلف ، در جهت تبليغات تجاري ويا تداوم ارتباط با مشتريان به وجود آورده است. تبليغ با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات متل smsهم از نظر کمي مي تواند بسيار گسترش يابد و هم از نظر کيفي با سيتم هاي تعاملي اطلاع رساني ارتقاء مي يابد.
ايده اضافه کردن smsيا سرويس پيام کوتاه به امکانات تلفن همراه،در دهه 1980 شکل گرفت.اولين smsدر دسامبر 1992 به وسيله آقاي ورث به آقاي ريچارد در کشور انگلستان ارسال شد.

نقاط قوت وضعفsms
امروزه مديران بازازيابي،smsرا به عنوان تکنولوژي نويني براي ارائه سرويس بهتر به مشتريان ب کار مي گيرند. در نتيجه اين تفکر، ارائه خدمات متنوع به مشتريان به سهولت مسير بوده و شرکت مي تواند با مشتريان بالفعل و بالقوه خود به راحتي ارتباط برقرار کند.اما اينکه توان به کارگيري به عنوان يک رسانه تبليغاتي موثر را دارد يا خير، به شناخت دقيق مزايا و معايب آن از يک طرف و مقايسه آن با ساير رسانه هاي تبليغات از طرف ديگر بستگي دارد. تا از اين رهگذر امکان انتخاب و به کارگيري صحيح آن فراهم آيد.
مزاياي sms
دمهم ترين مزاياي smsعبارتند از:سترسي دائم:صاحبان تلفن همراه، اين وسيله را در اکثر اوقات شبانه روز ودر اکثر اماکن همراه خود دارند.از اين رو شرکت مي تواند به طور دائم ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کند و در مواقع اضطراري،پيام هايي را به مخاطبان ارسال کند.
اثر ويروسي:پيام هاي ارسالي در صورت جذاب يا اثر گذار بودن از اثر ويروسي برخوردار خواهند شد به گونه اي که افراد آن را براي يکديگر ارسال مي کنند بدون آن که شرکت هزينه اي متحمل شود.
تعامل دو طرفه :با استفاده از تکنولوژي smsامکان تعامل دو طرفه بين فرستنده و گيرنده پيام به وجود خواهد آمد.بر اين اساس امکان پيگيري و اندازه گيري نتايج حاصل از عملکرد بازار يابي شرکت را به وجود خواهد اورد.
ارسال فوري پيام :بسياري از مواقع براي شرکت اين الزام به وجود مي آيد که پيامي را در ان لحظه به اطلاع مخاطبان برساند.smsلين قابليت را دارد که از آن براي ارسال فوري پيام استفاده کرد.
سطح پوشش بالا و فراواني رويت:با توجه به استفاده تعداد زيادي از افراد جامعه از تلفن هوراه،اين تکنولوژي از سطح پوشش بالا برخوردار است. به رغم اينکه برخي ديگر از رسانه هاي تبليغاتي از اين ويژگي برخوردارند اما بايد در مورد smsعنوانکرد که علاوه بر دسترسي بالا، ارسال کننده پيام از تعداد افراد دريافت کننده پيام اطمينان دارد در حالي که پخش پيام هاي تبليغاتي در مورد تلويزيون يا راديو اطمينان از رويت بالا را به همراه ندار.هر چند که قابل قبول است که صفت فراواني رويت بر رسانه هاي بي نظير تلويزيون يا راديو نيز حمل شود.
خوانده شدن پيام: مردم ماهيتا علاقه دارند پيام هاي رسيده را بخوانند. برعکس ايميل هاي ناخواسته را به راحتي حذف مي کنند.به تعبيري پيام ارسالي شرکت در اکثر مواقع خوانده مي شود.
امکان ارسال پيام کوتاه آف لاين : با توجه به اينکه شبکه مخابرات در صورت در دسترس نبودن و يا خاموش بودن تلفن همراه مخاطبان ،پيام کوتاه را در خود ذخيره کرده و سپس ارسال مي کند، مي توان پيام هايي نيز به مقصد تلفن همراه هايي که فعلا در دسترس نيست ارسال کرد.